Koučink manažerů
Manažerský koučink pomáhá ukotvit, integrovat a aktivně využívat znalosti a dovednosti získané manažery v rámci jiných forem manažerského rozvoje a vzdělávání.
V čem vám pomůže koučink
Velký význam má manažerský koučink zejména pro rozvoj emoční inteligence, sebeřízení a manažerských kompetencí. Je účinnou prevencí manažerského vyhoření. Koučink má vysoce pozitivní vliv také na zvýšení a udržení výkonnosti manažerů. Koučování vede ke zvýšení osobní efektivity, napomáhá k vyšší kreativitě, kvalitnějšímu rozhodování a k větší efektivitě při jednání s druhými. K zvýšení výkonnosti dochází díky kvalitativnímu posunu, nikoli zvýšením úsilí. Cílem je dlouhodobě udržitelný výkon manažera.
Typické situace pro manažerský koučink
- Chci maximálně využít potenciál svého týmu a být efektivní vedoucí.
- Chci získat kontrolu nad pracovním stresem a zvýšit svoji energii.
- Dělám klíčová rozhodnutí a každé procento, o které dokáži zlepšit kvalitu svého rozhodování, se počítá.
- Jsem nově v manažerské roli a chci ji hrát skvěle.
- Chci udržet svůj špičkový pracovní výkon.
- Potřebuji získat nadhled nad komplexním projektem.
- Záleží mi na kariéře i rodině a hledám rovnováhu.
- Hledám cesty, jak ještě více zvýšit svoji kreativitu a efektivitu.
Koučování manažerů přináší
- Maximální využití Vašeho potenciálu i potenciálu Vašeho týmu.
- Podporu pozitivní atmosféry v týmu.
- Dosažení špičkové úrovně manažerských kompetencí.
- Zvýšení kreativity a inovace.
- Zkvalitnění rozhodovacího procesu.
- Propojení vize s realitou.
- Sladění pracovního a osobního života a zvýšení spokojenosti Vašich zaměstnanců.
- Schopnost rychlé reakce na změny.
Jak probíhá koučink
I když proces koučinku má své zákonitosti, vždy plně respektujeme individualitu každého klienta, a proto se koučovací sezení různých klientů mohou lišit. Pro úspěch v koučinku je nezbytná sehranost a vysoká míra spolupráce klienta a kouče. Oba se na něm podílejí stejnou měrou a jeden bez druhého požadovaných výsledků dosáhnout nemohou.
Při koučování používáme různé metody a modely, které vycházejí z následujících důležitých způsobilostí:
- Aktivní naslouchání.
- Konstruktivní zpětná vazba.
- Správně formulované a načasované otázky.
- Identifikace možností a řešení.
- Příprava realistického akčního plánu
- Identifikace bariér a možností, jak se s nimi vypořádat
- Implantace plánu a měření úspěšnosti.
- Podpora, inspirace a motivace
Plán koučinku
V procesu koučinku budeme spolu hodně diskutovat, vzájemně si naslouchat a rozebírat různé možnosti, vyhodnocovat perspektivní návrhy řešení, plánovat, vyhodnocovat, učit se, zkoušet a experimentovat a zaujímat nová stanoviska a perspektivy.
Každý plán koučinku začíná u definování klíčových cílů. S cíli se pak v koučinku pracuje následovně:
Fáze 1 – identifikování cílů koučinku a jejich upřesnění (jak zapadají do strategického rámce, mají-li měřitelné parametry, jsou-li dostatečně ambiciózní apod.)
Fáze 2 – upřesnění očekávání klienta, definování konkrétních výstupů a benefitů z těchto výstupů pro klienta i organizaci.
Fáze 3 – příprava konkrétního akčního plánu, který zahrnuje zhodnocení zdrojů a vygenerování dostatečného množství možných cest, které mohou vést k cíli.
Fáze 4 – volba optimálního řešení implementace konkrétních kroků akčního plánu
Fáze 5 – vyhodnocení a korekce, je-li to potřeba
Proces manažerského koučinku bude tedy obsahovat:
Úvodní schůzku při které dojde k vyjasnění cílů a nastavení očekávání v délce cca 30 až 60 minut
Cca 6 až 12 koučovacích schůzek (v době trvání cca 60 – 90 minut) v termínech dle dohody mezi koučem a koučovaným.
Neomezenou komunikaci mailem v průběhu pracovního týdne.
Jednoznačnou záruku etického chování, důvěrnost informací a vzájemnou dohodu o způsobu prezentace výstupů koučinku třetím stranám (nadřízený, HR).